BLOG INI TELAH DIMULAKAN PADA 13 SEPTEMBER 2012. NAMA SAJA KEDAI 25 JAM, TAPI BLOG INI TIDAK MENJUAL APA-APA PRODUK PUN. TERUSKAN MEMBACA KERANA BANYAK INFO-INFO YANG MENARIK DI SINI. TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA -tokai kedai

Wednesday, September 26, 2012

Masyarakat Ini Akan Bunuh Diri Mereka Sebelum Umur 30 Tahun




Haaa..harini kita layan National Geographic pulak.


Gambar: gadis-gadis Suruwaha yang cantik manis


Ladies and gentlement, this is Suruwaha Tribe..!

Puak Orang Asli ini tinggal di hutan Amazon.  
Kawasan yang didiami mereka telah ditutup oleh pihak Kerajaan Brazil dari Dunia luar untuk melindungi orang-orang asli ini. Hanya orang yang tertentu sahaja yang boleh masuk ke kawasan larangan ini. Sebab tu kita jarang tahu pasal mereka.

Orang luar yg diberi kebenaran untuk masuk ke kawasan mereka perlu dikuarantin selama 2 hari bagi memastikan tidak membawa sebarang penyakit. Sampai begitu sekali puak-puak orang asli ni dilindungi.



Gambar: cukur kening pakai benang

Puak Suruwaha ini unik kerana mereka langsung tidak mempunya bulu di atas badan mereka. Muka diorang nampak pelik sebab diorang takde kening. Bulu diorang bukan dipotong, tapi dicabut dengan menggunakan benang iaitu kaedah kuno yang sekarang ni semakin meluas digunakan di Spa-Spa dan kedai yang ada servis cabut bulu kening.



Mereka hidup dengan makan hasil buruan seperti orang-orang asli yang lain. 



Gambar: tengah layan Gangnam Style kot?..hehe


Kalau kita tengok, kaum ini tak ada orang tua, ini adalah kerana sebelum umur mereka mencecah 30 tahun, mereka akan bunuh diri. Tujuan mereka bunuh diri adalah kerana mereka amat merindui saudara-saudara mereka yang telah mati dan ingin bersatu bersama-sama mereka di alam barzakh. Itulah kepercayaan puak-puak ini. Mereka akan bunuh diri dengan cara makan racun.


" Saya tak mahu hidup lama kat dunia ni. Saya tak mau jadi orang dewasa. Saya akan makan racun dan saya akan mati. " kata salah seorang dari mereka.




Nak tau lebih lanjut, layan video ni.

layan..:












No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...